Op 9 november van vorig jaar sprak de Hoge Raad zich uit over de vraag of de curator van een failliete huurder zonder toestemming van de verhuurder een winkelruimte in gebruik kan geven aan een derde. In dit geval was sprake van een gefailleerde schoenenwinkel. De verhuurder van de winkelruimte had in de huurovereenkomst met de schoenenwinkel een verbod op onderverhuur opgenomen. Na faillissement van de huurder had de verhuurder de huurovereenkomst op grond van artikel 39 Faillissementswet tussentijds opgezegd. Gedurende de opzegtermijn stond de curator het een derde partij (naar gangbaar gebruik) toe gedurende de opzegtermijn van het gehuurde gebruik te maken. De Hoge Raad oordeelde echter dat het handelen van de curator in strijd was met het verbod tot onderverhuur en dat de curator daarmee tekort was geschoten in de nakoming van de huurovereenkomst.
In het radio-interview van BNR met Marc van Zanten, partner bij CMS Law, geeft laatstgenoemde aan dat deze uitspraak weleens een bom zou kunnen leggen onder de snelle doorstart van winkelketens. Inderdaad, in de besproken zaak werd de curator persoonlijk aansprakelijk geacht voor zijn handelen. Een curator zal in de toekomst dus wel twee keer nadenken voordat hij een derde de winkelruimte van een gefailleerde huurder in gebruik laat nemen om op die wijze de mogelijkheden van een doorstart te onderzoeken. Voor u als verhuurder betekent deze uitspraak mogelijk echter dat u niet langer slechts toeschouwer bent waar het gaat om de verhuur van uw pand na faillissement van de huurder (of beter gezegd: nooit toeschouwer bent geweest). Maken die olifant of kater straks toch gewoon plaats voor een polospeler te paard.
Wordt u geconfronteerd met een doorstarter ondanks dat in de huurovereenkomst een verbod tot onderverhuur staat? Of hebt u een andere vraag over een huurrechtelijke kwestie? Neem dan contact op met Frank van den Boomgaard of een van de andere advocaten van de sectie Corporate & Commercial Litigation.
More informationSolving your problem, so that you can continue with your business. That is what it is all about. It is our profession and our passion to make a business dispute or employment dispute manageable and to solve it. Sometimes we are able to do this by staying invisible by casebuilding the best file possible for and together with you behind the scenes. Being diplomatic where possible and aggressive where needed. And sometimes, full-on litigating is unavoidable. Because limits have been reached, because the other party remains unwilling to come to a constructive amicable solution, or because it may be important for your market reputation to draw a line.
Tailor-made service is key in the handling of each case. Because we are doing it together, lawyer and client. We invest in the mutual cooperation and we look in depth at your company and your market. BASE makes clear choices out of strength, because we only want to do what we are really good at and because you are simply counting on added-value. Therefor our practice focuses on Corporate & Commercial Litigation and Employment law.
At BASE Advocaten we practice the litigation- and dispute resolution practice at the highest level. We advise and assist domestic- and foreign clients in their vital business disputes. Disputes within the company, directors’ liability, shareholders disputes, disputes concerning commercial contracts, acting against (or for) financial institutions about duty of care-disputes and professional liability disputes. These are just some examples. Click below for further information.
BASE Advocaten provides topspecialists in Employment law. We act on behalf of employers (both domestic and foreign), individual directors/employees, and works councils. On a daily basis we advise and litigate on matters regarding (for example) the termination of employment, reorganizations, employment terms and conditions, disciplinary measures, employee participation and employer’s liability. Click below for further information.