BASE Advocaten - The Litigation Firm

Legal Stuff 04/06 - Eigen baas

Artikelen 01 April 2006
Advocaten beginnen vaak voor zichzelf. Waarom kiezen zij voor de onzekerheid van een eigen bedrijf? "Het is een jongensdroom die uitkomt." Die droom kan trekjes van een huwelijk vertonen. "Ik dacht: moeten we nu alwéér met elkaar praten?"
Je bent een gedreven advocaat bij een groot kantoor. De gedachte bekruipt je tijdens een avond overwerken. Waarom zou ik niet voor mezelf beginnen? Je denkt aan de vele uren die je maakt, aan het merendeel van het geld dat je binnenbrengt maar niet terugziet op je rekening. De twijfel slaat toe. Is dit alles? En dan zet je de stap: je wordt eigen baas.

Volgens Stan Baggen, partner van het 1 januari dit jaar opgerichte advocatenkantoor Nieuwenhuijsen Grapperhaus Baggen (NGB), hoort het ondernemerschap bij de advocatuur. "Een dienstverband past van nature minder bij het vrije beroep van advocaat. Je bent toch al eigen baas in je dossiers. Dan regel je de andere zaken toch ook zelf?" Met Amma Grapperhaus en Tom Nieuwenhuijsen, twee voormalige partners van Kennedy van der Laan, richt hij zich op vastgoed en bestuursrecht.

Nieuwenhuijsen kent het klappen van de zweep. Hij was ook een van de oprichters van Kennedy. Maar de afgelopen jaren is Kennedy groter en logger geworden. Niet meer het kantoor waar hij zich thuis voelt. Nieuwenhuijsen: "Wij vormden met z'n drieën toch al een winkel binnen een winkel. Dan komt er een moment dat de voordelen van een groot kantoor niet meer opwegen tegen de nadelen, zoals inflexibiliteit en bureaucratie. Het wordt tijd om weg te gaan."

Diezelfde bureaucratie was voor Mariëttee Lafarre reden om in 2001 voor zichzelf te beginnen. Lafarre werkte voor die tijd bij diverse grote kantoren. "Ik ben van korte lijnen, efficiëntie. Ik heb een Amerikaanse stijl, ben echt business driven. Maar bij de grote kantoren kwamen steeds meer commissies en regels. Terwijl ik wel van het Amerikaanse gezegde houd: if you see a committee, kill it. Ik wilde gewoon eigen ondernemer zijn."

Jongensdroom
"Deel uitmaken van een groot kantoor kan op een gegeven moment remmend werken", zegt Virgil Appelman van het nieuwe BASE advocaten. Appelman startte het kantoor met collega's Ruben Van Eijck, Rob Sies en Hester Bos. "Wij houden van de klassieke advocatuur, de procespraktijk. Binnen Nauta Dutilh, waar de meesten van ons vandaan komen, is de focus steeds meer komen te liggen op de financierings- en overnamepraktijk. Dat heeft geleid tot een explosieve stijging van uurtarieven, waarmee procespraktijken zichzelf uit de markt prijsden. Wij zijn vakfanaten en wilden onze praktijken juist uitbreiden. Daarnaast wilden wij, behalve voor het grote bedrijfsleven, ook weer aantrekkelijk zijn voor het midden- en kleinbedrijf. Dat dreef ons ertoe om voor onszelf te beginnen."

Op 1 januari 2006 openden ze hun deuren in Rotterdam. Appelman heeft er een romantisch gevoel bij. "Het is een jongensdroom die uitkomt. Op de lagere school wilde ik al advocaat worden. Het is helemaal geweldig als dat binnen je eigen kantoor kan, met de maximale vrijheid om je praktijk op je eigen manier in te richten."

Anne-Marie van den Belt richtte in maart 2005 samen met Menno Leniger het arbeidsrechtkantoor BL legal op. "Een eigen kantoor was niet mijn grootste droom. Ik ben er naar toegegroeid. Nu zou ik niet anders meer willen." Van den Belt en Leniger kwamen van Wouters Advocaten & Notarissen, dat in 2004 fuseerde met AKD Prinsen Van Wijmen. "Ik werd tot mijn plezier benoemd tot salary partner, maar dat hield ook veel managen in. Ik kwam steeds minder toe aan de inhoudelijke kant van mijn werk. Dat begon ik te missen. Verder kreeg ik steeds meer behoefte aan onder meer zelf mijn agenda te kunnen indelen, mijn eigen klanten te kiezen. Daardoor begon ik langzamerhand open te staan voor het idee van een eigen kantoor. Ik had het idee dat ik met een eigen kantoor meer kon betekenen voor klanten."

Christiaan Alberdingk Thijm van SOLV advocaten gelooft dat het starten van een eigen kantoor inderdaad een positieve stap moet zijn. Zijn kantoor, dat zich specialiseert op het gebied van nieuwe technologie, media en communicatie, bestaat inmiddels zes jaar. "Ik krijg veel mensen langs die om advies vragen omdat ze voor zichzelf willen beginnen. Wat ik altijd zeg: je moet een positief idee hebben waarom het beter is voor jou en voor de cliënt dat je voor jezelf begint. Soms hebben mensen namelijk oneigenlijke argumenten. Ze kunnen geen partner worden, halen hun targets niet, konden de druk niet aan. Doe het dan niet. Het moet een positieve beslissing zijn."

Het roer om
Wie voor zichzelf begint, doet altijd dingen anders dan op zijn oude kantoor. Bij Nieuwenhuijsen gaat het over bereikbaarheid en papier. "Wij werken met doorkiesnummers en zijn 24 uur per dag bereikbaar. Liever dat dan dat we 's ochtends een tandenknarsende cliënt aan de lijn krijgen, die ons niet kon bereiken." Ook wil NBG proberen een papierloos kantoor te worden, met digitale dossiers. "Het is qua tijd en ruimte veel efficiënter. Bij papieren opslag is veel tijd gemoeid met het administreren van dossiers. Desondanks raken stukken regelmatig in het verkeerde dossier verzeild en kunnen niet meer teruggevonden worden. Bijkomend voordeel van digitalisering is het gemak van mobiel werken. Je hebt altijd de stukken bij je en hoeft niet met zware dossiers te zeulen."

Van den Belt werkt inmiddels veel pragmatischer. Ze voelt zich prettig in haar rol van ondernemer. "Ik ben als een soort mede-ondernemer betrokken bij de klant. Dat vind ik aantrekkelijk." Ook voor Alberdingk Thijm is ondernemerschap een belangrijk onderdeel van het advocaat-zijn. "Een goede advocaat zoekt naar nieuwe perspectieven voor en met de cliënt, is dus niet alleen juridisch bezig. De advocaat-ondernemer lost conflicten niet standaard op met een procedure, maar met een creatieve langetermijnoplossing. Je bent pas een goede advocaat als je drie dingen bent: een perfecte juridisch expert, een goede manager en een goede ondernemer. Ik moet mezelf natuurlijk ook continu bijschaven op die drie aspecten."

Ook bij SOLV gaat het er anders aan toe dan bij Alberdingk Thijm's oude kantoor De Brauw Blackstone Westbroek. "Wij praten veel met het hele kantoor. Wij zoeken naar betrokkenheid van de medewerkers. Wij hebben een platte structuur, de gemiddelde leeftijd is 31. En bij ons is werk niet alleen declarabel werk. Publiceren is ook onderdeel van je target, net als een weblog bijhouden, aanvullende opleidingen doen, lezingen geven."

Net een huwelijk
Wie denkt dat een eigen kantoor als een walhalla is, komt bedrogen uit. De hele administratieve rompslomp kost meer tijd dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Voor je het weet, ben je de hele dag aan het regelen en verlang je terug naar de tijd dat je lekker aan een zaak kon prutsen. Appelman: "Er komen de hele dag dingen tussen. De eerste paar dagen ben ik nauwelijks aan het werk geweest. Ik schroefde een kast in elkaar, haalde de lunch. Het hield niet op." Nieuwenhuijsen houdt daarom bewust zoveel mogelijk organisatorische ballast buiten kantoor. "Wij schakelen een administratiekantoor in en laten bijna alles voor ons doen, liefst op afstand. Dan kunnen wij inhoudelijk bezig zijn."

Een ander heikel punt is de interne samenwerking. Binnen een groot kantoor samenwerken is niet hetzelfde als samen een klein kantoor hebben. Je zit continu op elkaars lip en bent niet alleen inhoudelijk, maar ook organisatorisch tot elkaar veroordeeld. En opeens ben je ook afhankelijk van elkaar.

Van den Belt: "Alle collega's moeten dezelfde richting uit willen. Het werkt het beste als je verschillende karakters hebt die elkaar aanvullen. Om een goede start te maken zijn wij bijvoorbeeld naar een loopbaancounselor gegaan. Die wist in een paar uur van elk van ons te vertellen wat onze sterke kanten waren en wat onze valkuilen en we kregen tips over hoe daarin met elkaar om te gaan. Je moet ook tijd investeren in elkaar. Af en toe zegt Menno: 'We moeten even praten.' Dan denk ik: alweer? Het is soms net een huwelijk."

Ook BASE Advocaten heeft goed nagedacht over de samenstelling van het team. Appelman: "Wij wilden per se een vrouwelijke partner. Daarom zijn we zo blij met Hester. Naast haar kwaliteit, die uitmuntend is, is zij net wat attenter en warmer dan wij. Dat komt het hele kantoor ten goede. Zo was de eerste dag op het werk voor allemaal spannend, maar helemaal voor onze officemanager. Hester ziet dat en neemt dus een bloemetje voor haar mee. Wij denken daar niet aan."

Stress
Natuurlijk is het spannend om voor jezelf te beginnen. Je laat alle zekerheden los. Appelman: "Sommigen van ons hebben een jong gezin. Dan denk je wel: is deze stap nu handig? Maar er is nooit een goed moment. Je moet het op een gegeven moment gewoon doen." Bij een eigen kantoor hoort de stress over de financiële haalbaarheid van de onderneming. Het gaat niet meer alleen om je eigen target, je ziet nu waar al dat geld aan opgaat. Als zelfstandig ondernemer moet je kunnen leven met de angst dat je misschien volgende maand geen werk hebt.
Nieuwenhuijsen: "Mijn grootste angst vooraf was dat de telefoon niet zou gaan. En wat denk je? Op onze eerste dag werkt de telefoon niet."
Van den Belt was nooit bang dat ze geen werk zou hebben. "Uit ervaring wist ik dat Menno en ik prima in staat waren goede klantenrelaties op te bouwen en acquisitie was ook al onze taak op het oude kantoor. Nu is acquisitie zelfs nog leuker, omdat je het geheel op je eigen manier kan invullen. Mijn angst was dat ik misschien inhoudelijk geen interessante zaken zou krijgen. Dat is gelukkig enorm meegevallen. Wij doen op dit moment geen grote internationale reorganisaties. We werken grotendeels voor werkgevers en hebben een mooie en stabiele klantenportefeuille."

Toch weer terug
Een flink aantal kleine kantoren stopt er na een paar jaar weer mee. Lafarre ging terug naar een groot kantoor. "Ik ben misschien een beetje ten onder gegaan aan mijn eigen succes. Toen ik voor mezelf begon, gingen al m'n klanten mee. Ook de hele grote. Maar vanwege die grote zaken was ik soms dagen voor één klant bezig en kon ik er niet voor andere klanten zijn. Ik stond voor de vraag: of medewerkers aannemen, of weer bij een groter kantoor aankloppen. Op dat moment vroeg Greenberg Traurig of ik bij hen de vastgoedpraktijk wilde opzetten. Zij zijn ook echte ondernemers met een no-nonsensementaliteit. Ik kon bij hen alles blijven doen wat ik wilde. Mét meer handen voor het werk, en zonder organisatorische rompslomp, zonder bureaucratie. Dus ben ik toch weer partner geworden bij een groot kantoor."
Het mooiste aan een eigen kantoor is de keuzevrijheid. Hoe je het wilt doen en wat je wilt bereiken kun je helemaal zelf bepalen. De toekomst ligt open. SOLV verwacht in de toekomst nog te groeien tot twintig man. Alberdingk Thijm: "Misschien gaan we iets meer in internationaal verband werken, de praktijk iets variëren. Maar we blijven een technology law firm. Het lijkt me mooi om naast SOLV een onderzoeks- en adviestak op te richten. Een mooie onderlinge bedruiping van commerciëlen en creatieven." NBG wil ook groeien, maar stopt bij een man of zeven. Nieuwenhuijsen: "Veel managementboekjes geven aan dat een groep van meer dan tien professionals moeilijk te sturen is." Ook BASE Advocaten wil de zaken behapbaar houden, niet te veel managen. "Het lijkt me ideaal als wij het soort kantoor hebben waar de compagnons met de gezinnen een weekend weg kunnen. Het gaat toch om menselijkheid en geluk." Dat is ook het uitgangspunt voor Van den Belt: "Wij bouwen een mooie klantenportefeuille op en daar willen we een duurzame relatie mee onderhouden. Zo houd je voldoening en plezier in je werk. Dat is toch het allerbelangrijkste". En de toekomst voor Lafarre? "Ach, je weet nooit wat het leven in petto heeft. Misschien ga ik ooit weer voor mijzelf beginnen, als ik het wat rustiger aan wil doen."

Copyright (c) 2006
Legal Stuff More information

Return

The Litigation firm

Solving your problem, so that you can continue with your business. That is what it is all about. It is our profession and our passion to make a business dispute or employment dispute manageable and to solve it. Sometimes we are able to do this by staying invisible by casebuilding the best file possible for and together with you behind the scenes. Being diplomatic where possible and aggressive where needed. And sometimes, full-on litigating is unavoidable. Because limits have been reached, because the other party remains unwilling to come to a constructive amicable solution, or because it may be important for your market reputation to draw a line.

Tailor-made service is key in the handling of each case. Because we are doing it together, lawyer and client. We invest in the mutual cooperation and we look in depth at your company and your market. BASE makes clear choices out of strength, because we only want to do what we are really good at and because you are simply counting on added-value. Therefor our practice focuses on Corporate & Commercial Litigation and Employment law.

Expertise

Corporate & Commercial Litigation

At BASE Advocaten we practice the litigation- and dispute resolution practice at the highest level. We advise and assist domestic- and foreign clients in their vital business disputes. Disputes within the company, directors’ liability, shareholders disputes, disputes concerning commercial contracts, acting against (or for) financial institutions about duty of care-disputes and professional liability disputes. These are just some examples. Click below for further information.

Read more

Employment law

BASE Advocaten provides topspecialists in Employment law. We act on behalf of employers (both domestic and foreign), individual directors/employees, and works councils. On a daily basis we advise and litigate on matters regarding (for example) the termination of employment, reorganizations, employment terms and conditions, disciplinary measures, employee participation and employer’s liability. Click below for further information.

Read more
Partner of
logo Erasmus
Friend of
logo Sophia Kinderziekenhuis
Actual detail - BASE Advocaten
I've read it
We use cookies to improve your experience on our website, for statistical purposes, and to give you access to our social media.
By using this website or by clicking 'agree', you agree to our use of cookies.