Artikel 843a Rv bevat de regeling van het inzagerecht (de exhibitieplicht). Deze regeling maakt het mogelijk om met succes inzage, afschrift of uittreksel te vorderen van akten en andere bewijsmiddelen. Voor het recht op inzage, afschrift of uittreksel op grond van dit artikel moet zijn voldaan aan de volgende drie voorwaarden:
1) Degene die inzage vordert moet een rechtmatig belang hebben;
2) De bescheiden moeten voldoende bepaald zijn;
3) Degene die inzage vordert moet partij zijn bij de rechtsbetrekking.
Doordat aan alle bovenstaande voorwaarden werd voldaan, heeft de kantonrechter geoordeeld dat de werkgever recht heeft op afgifte van de geluidsopname. Hierbij is echter wel rekening gehouden met vertrouwelijke informatie die uit de geluidsopname kan volgen. Er wordt een vertrouwenspersoon aangewezen die moet beoordelen welke passages uit de kopie van de opname verwijderd mogen worden, voordat de geluidsopname aan de werkgever wordt verstrekt. Persoonlijke en medische gegevens van de werknemers die in het gesprek aan de orde zijn geweest en niets te maken hebben met de werksituatie mogen namelijk uit de opname verwijderd worden. Dit geldt ook voor het deel van de geluidsopname waarbij de leidinggevende de ruimte al heeft verlaten.
Uit het voorgaande blijkt dat een werknemer er rekening mee moet houden bij het opnemen van gesprekken, dat niet alleen de voor de werknemer gunstige delen van de geluidsopname gebruikt kunnen worden, maar dat de gehele geluidsopname gebruikt kan worden in een procedure. Voor een werkgever daarentegen is het een geruststellende gedachte dat hij in het bezit kan komen van een dergelijke opname. Doordat bijna iedere werknemer tegenwoordig over een smartphone bezit en het opnemen van gesprekken daardoor steeds makkelijker wordt, is het goed dat beide partijen weten in hoeverre ze een beroep op een dergelijke opname kunnen doen.
Mocht u vragen hebben over dit onderwerp, neem dan contact op met Marlotte Reckers of een van de andere advocaten van de sectie arbeidsrecht.
Meer informatieUw probleem oplossen, zodat u verder kunt met ondernemen. Daar gaat het om. Het is ons vak en onze passie om een zakelijk of arbeidsrechtelijk geschil beheersbaar te maken en op te lossen. Soms kan dat door als advocaat onzichtbaar te blijven en achter de schermen een zo optimaal mogelijk dossier te vormen voor en met u. Een andere keer vraagt een zaak om een aanpak voor de schermen. Diplomatiek waar het kan en agressief waar het moet. En soms is keihard procederen onvermijdelijk. Omdat de grenzen zijn bereikt, omdat een wederpartij niet bereid blijkt tot een constructieve oplossing, of omdat het voor uw reputatie in de markt van belang kan zijn om een streep te trekken.
Maatwerk staat centraal bij de behandeling van iedere zaak. Want we doen het samen, advocaat en cliënt. We investeren in de onderlinge samenwerking en verdiepen ons in uw onderneming en uw markt. BASE maakt duidelijke keuzes uit kracht, omdat we alleen willen doen waar we écht goed in zijn en omdat u altijd moet kunnen rekenen op toegevoegde waarde. Daarom richt onze praktijk zich op Corporate & Commercial Litigation en Arbeidsrecht.
Bij BASE Advocaten beoefenen we de proces- en conflictmanagement praktijk op het allerhoogste niveau. Wij staan binnen- en buitenlandse cliënten bij in vitale zakelijke geschillen. Geschillen binnen de vennootschap, bestuurdersaansprakelijkheidskwesties, aandeelhouders-geschillen, geschillen over commerciële contracten, overnamegeschillen, geschillen tegen (of voor) financiële instellingen over zorgplichtkwesties en beroepsaansprakelijkheidskwesties. Het zijn slechts enkele voorbeelden. Klik hieronder voor meer informatie.
BASE Advocaten biedt topspecialisten op het gebied van het arbeidsrecht. Wij staan zowel werkgevers (nationaal en internationaal), individuele bestuurders/werknemers, als ondernemingsraden bij. In de dagelijkse praktijk adviseren en procederen wij onder meer op het gebied van ontslag, reorganisaties, arbeidsvoorwaarden, disciplinaire maatregelen, medezeggenschap en werkgeversaansprakelijkheid. Klik hieronder voor meer informatie.